Delen     Populaire blogs     Volgende blog »
Blog maken     Inloggen
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Berndt's weblog
No boss, no phone, no worry, no hurry, retired
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Hallo, dit ben ik………. Leuk dat je mijn weblog bekijkt. Er is van alles te bekijken. Via “categorieën overzicht" hieronder kan je van alles aanklikken. Laat alsjeblieft een berichtje achter / als “gast” (geen abonnee van 50plussers) is het prettig als U Uw naam erbij zet WELCOME IN MY WORLD



Mijn Profiel

sunrise
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privé bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend



Zoeken in Google
_



Categorieën Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Verbeteringen en vernieuwingen
20 augustus 2016 19:45

Oorlogsmuseum De jaren 1940-19...
02 december 2015 13:19

Mijn vader gedenken
03 november 2015 08:52

Time to say goodbye
02 juni 2015 08:07

Stormnacht 9/10 januari 2015
11 januari 2015 13:51




Fotoboeken


Bali (228)
_
Huis van Mugabe (13)
_

Kevin schaatsen (13)
_
Kleinzoon Kevin (123)
_

Bali 2010 (78)
_
Oldtimer auto's (63)
_



Weblog Vrienden


Ben en alie mulder
Van: benenalie

Bennekesblogje
Van: Benneke

Blauwe vlinder
Van: Chrisje

Dimphena
Van: dimphena

Hera
Van: hera

Kiekie
Van: Kiekie

Lagazette le rat
Van: paulmazeres

Lienepien
Van: pienvangmail.com

Mamsies weblog
Van: mamsie

Mireilles plekje
Van: MireilleAngeline

Mijmeringen
Van: Ofsen

Redsblog
Van: redone

Sterretje
Van: Scooterlady

Sylvias weblog
Van: sylla

Webje van fey
Van: fey




Gastenboek berichten

Berndt
08 mei 2014 10:30
_
Aan nonni Verbrugge Waar wil jij je aanmelden? Bij een club? Zo ja welke? Ben je een 50+ lid? Ik kon je niet vinden onder je naam. De koolmezen zullen als ze al broeden of het broedsel voeren bijna zeker zich niet laten verstoren door lawaai. Ze zullen wel even op een afstand blijven kijken maar laten doorgaans hun gemaakte nest of broedsel niet in de steek. Zorg er voor dat het lawaai niet erg lang duurt, zodat ze tijd krijgen om naar hun nest terug te keren. Misschien is het mogelijk om af en toe een pauze in het lawaai maken in te lassen.

Nonni Verbrugge
07 mei 2014 19:22
_
Ik wil me aanmelden maar gaat helemaal niet. Omdat ik graag van iemand wil weten of de koolmezen,die in mijn nestkastje broeden/ze al voeren,verjaagd worden door lawaai(tractor) in de tuin? En komen de ouders gewoon weer terug op het nast als het rustiger is?Laat even weten"Hoe aanmelden".Gr.Nonni

Novo Indarto
19 december 2013 02:26
_
Try this: Facebook: Kota Toea Magelang Blog: kotatoeamagelang.wordpress.com




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Keesvi om 06:02
_
Keesvi Online

Door JanASCC om 05:09
_
JanASCC is vandaag Jarig

Door johann627 om 05:09
_
Johann627 is vandaag Jarig

Door johann1955 om 05:09
_
Johann1955 is vandaag Jarig

Door Renekool om 05:09
_
Renekool is vandaag Jarig

Door asimtanoli om 05:08
_
Asimtanoli is vandaag Jarig

Door Reinrt4612 om 05:08
_
Reinrt4612 is vandaag Jarig

Door Annie1943 om 05:08
_
Annie1943 is vandaag Jarig





_

Andere artikelen



De Balinezen, de gastvrije bewoners van het eiland Bali en hun geloof


Wijze woorden van Buddha

Bij ons hotel in Candidasa, Bali, zag ik deze man zijn ceremoniële plicht van het brengen van offers uitvoeren. Het viel mij op dat hij het met heel veel overtuiging heel precies deed, reden waarom ik er het filmpje van maakte wat je kunt bekijken als je op de link klikt.


De Balinezen, de gastvrije bewoners van het eiland Bali.

Een uitleg van het geloof van de Balinees

De Balinezen zijn voor het merendeel (95%) aanhangers van het hindoëisme. Na India is op Bali de hoogste concentratie van aanhangers van het hindoëisme te vinden. De Balinese vorm van deze religie is echter niet te vergelijken met de Indiase vorm. Voor de meeste Balinezen ligt de nadruk meer op frequente en zichtbare dramatische ceremonies en rituelen. In het verleden al hebben de Balinezen de hindoewaarden aangepast aan de animistische waarden die zij voor de komst van het hindoëisme hanteerden. Van het hindoëisme zijn vooral de rituelen en de dramatische kunst overgenomen en ligt de nadruk minder op de mystieke en filosofische aspecten van dit geloof. Het nog steeds hanteren van animistische waarden blijkt uit het beschouwen van fysieke mankementen als spirituele onzuiverheden. Religie speelt een grote rol in alle facetten van het leven. In feite is de Balinees gebonden aan allerlei rituelen en ceremonies vanaf de geboorte tot de dood. Zijn rol in de gemeenschap speelt daarbij ook een grote rol. De Balinezen leven in een sterk collectieve gemeenschap. Elke dorp of desa is onderverdeeld in banjars waar elke gehuwde dorpeling toe behoort. De banjars zijn verantwoordelijk voor het dorpsfestival, de huwelijksplechtigheden en de crematies. Iemand die een individueel rijstveld bezit moet lid zijn van de subak, een dorpsoverheid die het water over de terrassen verdeelt, de dijken hersteld, en eenmaaal per maand bijeenkomt in de tempel. De subak is ook verantwoordelijk voor de offer- en oogstfeesten.

Hindoëisme

De Balinezen hebben in de loop der eeuwen hindoëistische en boeddhistische elementen uit India vermengd met de bestaande inheemse, religieuze gebruiken. Bij de Balinese variant van het hindoëisme ligt de nadruk derhalve meer bij de aarde en het animisme. De Balinese variant is op bepaalde vlakken veel minder strikt dan de Indiase variant. Zo speelt in tegenstelling tot de Indiase hindoes bij de Balinezen het kastensysteem praktisch geen rol, zijn de huwelijksvoorschriften vrijer, en blijven de hogere studies van de brahmanen een groot raadsel. Voor de meeste Balinezen ligt de nadruk meer op frequente en zichtbare dramatische ceremonies en rituelen. Zichtbaar gedrag gaat boven de kleine lettertjes van het hindoëisme. De verschillende goden van het hindoëisme op Bali zijn slechts manifestaties van een opperwezen, de God Sanghyang Widhi. Voor de Balinezen is de manifestatie van de heilige drie-eenheid het belangrijkst. Brahma de schepper, Vishnu de beschermer en Shiva de vernietiger. Daarna zijn het de nauw aan de natuur gerelateerde beschermende geesten die van belang zijn. Zij hebben de macht om wind, rijst en water te creëren. Shiva is de manifestatie die de Balinezen het meest vereren aangezien ze zijn macht het sterkst voelen bij ziekte of lijden. De Balinezen vinden het belangrijk eerst de god te vereren die je kan vernietigen. Vishnu speelt ook een belangrijke rol aangezien hij de oogst van de rijstvelden kan laten mislukken als hij daar zin in heeft. Als je naar de onderliggende niveaus van het Balinese hindoëisme kijkt dan vind je daar de animistische elementen. Het dualistische denken is typerend voor het animisme. De wereld wordt onderverdeeld in goed en kwaad. De goede berg wordt geplaatst tegenover het slechte water. Dat is ook de reden waarom de moedertempel Pura Besakih op de helling van de Gunung Agung ligt. De Balinezen geloven dat alles bezield is, dat naast levende wezens ook een boek of zelfs een motor een geest in zich kan hebben. Het lichaam vormt de barrière tussen het innerlijk en de buitenwereld. In de buitenwereld bevinden zich geesten, monsters, maar ook beoefenaars van zwarte kunst die iemand anders graag kwaad willen doen. Om jezelf te beschermen dien je bepaalde ceremonies en rituelen uit te voeren. Sinds de onafhankelijkheid in 1945 zijn de Balinezen meer zelfbewust geworden over hun religie en hebben ze hun religieuze organisatie versterkt. Dit heeft geresulteerd in de verwezenlijking van de Satya Hindu Dharma in 1956 en de Parisada Hindu Dharma Bali in 1959. Na het communistsiche bloedbad in 1966-67 werd het Bali-hindoëisme erkent door de regering als een van de staatsgodsdiensten van Indonesië. Deze erkenning wordt tegelijkertijd door de Balinezen beschouwd als een erkenning voor de Balinese identiteit en manier van leven.

Offers

Een van de vele rituelen waar Balinezen dagelijks veel tijd aan besteden is het aanbieden van offers. Offers in alle denkbare vormen, kleuren en substanties voor de goden, voorouders en demonen die de Balinese wereld rijk is. Deze offers zijn in de eerste plaats bedoeld als gift, om de dankbaarheid uit te drukken aan welwillende geesten en om kwaadaardige demonen te paaien opdat zij de harmonie van het leven niet verstoren. Een ingewikkeld systeem bepaalt de verschillende data voor de vele soorten offers. Simpele offers worden dagelijks gebracht en meer arbeidsintensieve offers worden geproduceerd voor bepaalde rituelen. Bepaalde offers vereisen een rituele, spirituele en lichamelijke reiniging en kunnen derhalve alleen door een priester worden uitgevoerd. Ook de nog altijd populaire doch verboden hanengevechten waren aanvankelijk bloedoffers die het dorp moesten reinigen van kwade invloeden. Aangezien de offers giften zijn voor hogere wezens wordt er veel aandacht besteed aan de offers, ook als het om kleine offers gaat. Afgezien van een aantal duurzame zaken als geld, kleding en op zijn tijd een houten maskertje gaat het bij offers om vergankelijke, organische materialen. Een offer mag namelijk maar een keer aan de goden worden aangeboden en dient dus telkens opnieuw te worden klaargemaakt. Voor bijna elk soort ritueel zijn er aantal soorten vereiste offers. Er zijn honderden variaties die afhankelijk zijn van de regio of het dorp. Symbolisch gezien gaat het erom die elementen die het leven op aarde mogelijk maken in offers te veranderen om ze vervolgens terug te geven aan de oorspronkelijke schepper. Die symboliek is verder terug te vinden in bepaalde decoratieve motieven en vormen die het Balinese universum moeten weerspiegelen. Maar ook bepaalde kleuren refereren aan de hindu drie-eenheid van Brahma, Wisnu en Shiva.

Crematies

Net als in India gelooft men in Bali in rëincarnatie. Bij het Bali-hindoëisme gelooft men echter dat een persoon na de dood weer terugkeert in een menselijke gedaante. In India gelooft men dat afhankelijk van het leven dat een persoon geleid heeft die persoon ook in de vorm van een dier of plant kan terugkeren. Om die hergeboorte te garanderen en de ziel los te maken van het lichaam is het echter zowel in Bali als in India van belang dat een overleden persoon wordt gecremeerd. De crematie is het meest complexe Balinese ritueel waar vele dagen overheen gaan. Niet alleen het lichaam wordt verbrand maar ook een grote hoeveelheid van waardevolle rituele zaken die speciaal voor de gelegenheid zijn gemaakt. Doordat een crematie veel tijd en kosten met zich meebrengt kan het echter maanden of zelfs jaren duren voordat de daadwerkelijke lijkverbranding plaats vind. Rijke of vooraanstaande overledenen worden gebalsemd, de armere mensen worden in doeken gewikkeld en begraven in de tussentijd. De armere Balinezen kunnen hun doden pas cremeren als ze het geld bij elkaar hebben of als een gezamenlijke massacrematie wordt gecreërd. Als er dan een datum is geprikt wordt er een heel team van rituele experts, artiesten, priesters, familieleden, vrienden en buren ingezet om de vele offers en rituelen op de vereiste wijze uit te voeren. Op de dag van de crematie wordt het lichaam gedragen in een kleurrijke toren van bamboe, hout en papier. Hoe hoger de status van de overledene, hoe hoger de toren, een hoogte van dertig meter is bij vooraanstaande personen niet ondenkbaar. Uit de toren hangt een lange witte doek die door familie wordt vastgehouden om de band met de overledene te symboliseren. Op weg naar de begraafplaats worden bij elk kruispunt rondjes gedraaid om te voorkomen dat de ziel van de overledene terugkeert in het lichaam. Uiteindelijk wordt het lichaam geplaatst en houten sarcofaag. De sarcofaag en de toren worden vervolgens apart verbrand. Tijdens het hele gebeuren wordt er geen traan gelaten om de overledene omdat anders de ziel moeite zou krijgen om te vertrekken. Een aantal dagen na de verbranding vinden er nog zuiveringsrituelen en offers plaats om het geheel af te sluiten.




Ceremonie op straat


Ceremonie op straat


Een dagelijks offertje


Nog een dagelijks offertje


Een offerplaats in de tuin van hotel


Een crematie plechtigheid


Een crematie van een lichaam van een vrouw


Artikel links



Geplaatst op 22 oktober 2012 12:16 en 2980 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Amida  
22 okt 2012 12:21
Een boeiend artikel over Bali en het Hindoeïsme

groet Hans

Ofsen  
23 okt 2012 16:43
prachtig artikel van een heerlijk eiland met bijzondere mensen. wij hebben het daar reuze naar onze zin gehad. en dan merk ja daar pas hoe jachtig wij zijn.mooie foto's Berndt.
_